Kosttillskott – Vilka kosttillskott ska man välja som armbrytare

Kosttillskott

Kosttillskott – Här kommer vi ta upp och behandla kategorin kosttillskott för armbrytare. Armbrytning är en sport som sliter mycket på leder, senor och muskler. Alla armbrytare dras någon gång med skador och smärtor i olika delar av armarna och mycket av en armbrytares tillskott består av produkter relaterat till dessa problem. Dessutom bör armbrytare precis som andra hårt tränande använda kosttillskott för att öka styrka och muskeltillväxt.

Populära produkter

 

Kosttillskott för starkare leder

GLUKOSAMIN – Är en kroppsegen substans som spelar stor roll i bildandet av senor och brosk. Glukosamin som kosttillskott utvinns vanligen ur skaldjur men vegetabiliska varianter börjar också bli vanliga på marknaden. Glukosamin verkar så att det förebygger nedbrytningen av ledbrosk och kan lindra ledsmärta. Det spelar även stor roll i återuppbyggnaden av ledbrosk i utslitna leder.

Mycket Forskning har gjorts på Glukosamin och studierna har visat lite olika resultat. Vissa påstår att det finns bevisad effekt och vissa inte. Det vi vet är att idag är det betydligt fler som använder det och upplever goda resultat och att biverkningarna är få och ovanliga att det anses som ett mycket säkert kosttillskott.

 

KONDROITIN – Förekommer naturligt i brosk som kondroitinsulfat som i sin tur är uppbyggt av glukoronsyra och galaktosamin. Kondroitin är precis som glukosamin en substans som spelar stor roll i bildandet av brosk och bindväv. Kondroitin som kosttillskott är framtaget för ledhälsa och rörlighet. Kondroitin får ökad effekt i kombination med andra kosttillskott i samma kategori med samma syfte som bland annat Glukosamin och MSM.

Effekten av Kondroitin är precis som med glukosamin tudelad då den visat både positiv effekt och ingen effekt. Forskning inom denna kategori är mycket svår att fastställa men majoriteten som använder kosttillskottet upplever positiv effekt. Kondroitin tillsammans med ytterligare ledstärkande tillskott så som Glukosamin och MSM är mycket fördelaktigt för armbrytare att använda.

 

MSM – Är en svavelförening som förekommer naturligt i kroppen. MSM är kort för Metylsulfonylmetan och finns bland annat i spannmålsprodukter, baljväxter, ägg och rött kött. Svavel är en mycket viktig del i kroppen och är bland annat en beståndsdel i kollagen som bygger upp brosk, bindväv, skelett, senor, hud, hår och naglar.

Forskning visar hittills positiva resultat. Många upplever mindre smärta och bättre rörlighet och MSM har blivit ett mycket populärt kosttillskott för armbrytare.

 

GURKMEJA – Innehåller det intressanta ämnet curcumin som fungerar som en antioxidant. Gurkmeja har visat sig ha antiinflammatoriska egenskaper och viss forskning påvisar även positiv effekt på ledhälsa.

 

OMEGA 3 – Omega 3 har visat sig ha antiinflammatoriska egenskaper och ska kunna främja ledhälsa. Fettsyrorna i fisk har studerats för att verka inflammationsdämpande och för att eventuellt kunna lindra ledbesvär. Teorin är att fettsyrorna EPA och DHA stimulerar blodcirkulationen. En effekt som enbart kan fås via koncentrat kosttillskott av Omega 3.

 

KOLLAGEN – Är ett fiberprotein som finns i all bindvävsstruktur som till exempel leder och brosk. Kollagen som kosttillskott används för att stärka dessa. Kollagenet ger lederna dess flexibilitet och rörlighet och bidrar att ge skelettet stöd och skydd mot yttre stress och belastning. Kollagen är verkligen ett kosttillskott för armbrytare men även för den som tränar mycket och sliter på lederna.

Ytterligare kosttillskott

PROTEIN – Är ett näringsämne som vi vanligtvis får i oss via vår kost. Protein består av 20 aminosyror varav 9 är essentiella, vilket betyder att kroppen inte själv kan tillverka dem och vi måste få i oss dem via kosten. Protein är kroppens byggstenar och utan protein kan kroppen inte repareras eller byggas upp.

Protein är ett av de vanligast förekommande kosttillskotten bland tränande. Protein spelar en stor roll för en armbrytares återhämtning och utveckling då armbrytningsträning bryter ner muskler och bindväv.

 

KREATIN – Är ett ämne som hjälper kroppen att omvandla lagrad energi till rörelseenergi. Kreatin lagras i musklerna som kreatinfosfat och hjälper kroppen under muskelarbete hämma nedbrytningen av ATP och därför kunna träna intensivare. Kreatinfosfat är dessutom den fjärde största beståndsdelen i muskelvävnad efter vatten, aminosyror och glykogen.

Kreatin som kreatinmonohydrat har länge funnits på marknaden som kosttillskott och har bevisat positiv effekt på prestationsförmåga och återhämtning. Kreatin finns även i många andra föreningar som kosttillkott och utvecklingen pågår ständigt för att hitta stabilare och effektivare kreatintillskott.

 

GLUTAMIN – Är musklernas vanligaste aminosyra och omkring 60% av aminosyrorna i vår muskelmassa utgörs av L-Glutamin. Vid hård träning förbrukar kroppen en större mängd L-Glutamin och ett extra tillskott kan vara nödvändigt. L-Glutamin är ett mycket vanligt bland alla som styrketränar och för armbrytare spelar L-Glutamin en stor roll då det hjälper immunsystemet och påskyndar återhämtningen efter hård träning.

L-Glutamin är ingen essentiell aminosyra men har trots det många viktiga funktioner i kroppen och är ett viktigt kosttillskott för en armbrytare då det anses kunna bidra till ökad muskeltillväxt och effektivare återhämtning.

 

Tillbaka till startsidan